bismillah Pictures, Images and Photos

Sunday, October 2, 2011

Telatah anak-anak

Dalam mendidik anak-anak di zaman ini, sememangnya mencabar. Jadi, penerapan nilai-nilai tauhid adalah penting dalam jiwa-jiwa mereka ini. Satu perkara yang amat saya titik beratkan ialah solat. Memandangkan, 2 dari anak-anak saya sudah melebihi 'cut-off' age untuk solat, saya akan pastikan mereka kerjakan suruhan Allah ini.

Semalam, satu peristiwa yang agak lucu, melihat gelagat mereka bersolat Zohor.
Kononnya, nak berjemaah. Siapa yang jadi imam? Si kenit yang berusia 16 bulan!!!

Athirah, sudah pandai meniru-niru cara orang bersolat. Qiamnya dan tangan yang diletakkan diperut memang mengambarkan seolah-olah sedang bersolat. Diiringi dengan kumat-kamit bacaan yang tiada butiran. Dan dia, akan 'rukjud'(rukuk+sujud). Lepas tu tadah tangan berdoa. Si abang dan kakak semalam, 'membuli' adiknya, dengan menyuruh dia menjadi imam, dan mereka mengikut gerak langkah si adik. Sabar aje lah!!! Nak marah pun ada sebab solat main-main. Nak gelak pun ada. Tetapi Alhamdulillah, lepas habis gelak ketawa, abang dan kakak solat semula dengan lebih sempurna. Yang si adik, suka hati mendapat perhatian abang dan kakak.





"Ya Allah, jadikanlah kami sekeluarga dan zuriat keturunan kami menjadi orang-orang yang mendirikan solat"


2 comments:

Unknown said...

hehe..mcm manalah gayanya berimam kan si kecik 16 bulan tu ya..

Arif belum pandai tiru gaya abang dan kakaknya solat, tapi kalau gaya mengaji pandai betul dia meniru...hihi.

Ambil buku, ambil penunjuk, siap suara dia "aaaaa" konon-konon mengaji..hehe

FaEzHussain said...

sama macam athirah...time org mengaji itu la, dia pun sebok. Last-last, kami bubuh buku dia atas rehal, baru diam tak kacau quran orang lain. Dan bunyi2 suara macam orang ngaji.
ps: kamera & fon tak canggih, itu pasal tak dapat upload gambar2 telatah dorang ni. (tgh tunggu iphone 5 la kononnya....)