bismillah Pictures, Images and Photos

Monday, October 10, 2011

Dulu lain, sekarang lain....

Semasa intern/houseman, berangan akan jadi specialist suatu hari nanti.

Semasa sedang buat Master, bercita-cita akan lulus dan jadi specialist. Dan berangan, tidak akan merasa seperti ada batu berat di atas kepala gemala hamba (betul ke ayat ni??). Yang pada masa itu, beban untuk lulus exam dirasakan berat yang amat sangat.

Bila dah jadi specialist, baru je 4 bulan. Banyakkkk nya kerja (bukan complaint yer).

Kalau dulu, semasa student, kes-kes yang dibaca, akan diconfirmkan oleh specialist (dalam kata lain, 'aku ada specialist sebagai back-up untuk membuat final diagnosis'). Kini, saya lah yang kena buat final diagnosis!

Kalau dulu, dengan amannya tidak dipanggil meeting. Kini, kalau seminggu tiada meeting, memang tidak lengkap lah minggu saya.

Kalau dulu, tanggungjawab hanyalah membuat oncalls dan study untuk exam. Kini, tanggungjawab bertambah, selain dari oncalls, kena prepare+bagi lectures, kena buat kerja-kerja pentadbiran, kena fikirkan apa nak buat untuk research, kena fikirkan apa nak buat untuk publication. Waduh, memang multitasking is my middle name!

Pertambahan tanggungjawab adalah seiring dengan pertambahan upahnya kut!(Alhamdulillah)

Tapi saya percaya...
Ini adalah niqmah Allah beri dan menguji saya....

"Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakannya dan mendapat siksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya. (Mereka berdoa):”Ya Rabb kami, janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau kami bersalah. Ya Rabb kami, janganlah Engkau bebankan kepada kami beban yang berat sebagaimana Engkau bebankan kepada orang-orang yang sebelum kami. Ya Rabb kami, janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tak sanggup kami memikulnya. Beri maaflah kami; ampunilah kami; dan rahmatilah kami. Engkaulah Penolong kami, maka tolonglah kami terhadap kaum yang kafir.[Al Baqarah 286]”

No comments: